Komunikat  – 10/10/2024

Prawo komunikacji elektronicznej z dnia 12 lipca 2024 r. – zmiana przepisów dostosowujących umowy dla abonentów (obejmują usługi internetu stacjonarnego, telewizji)

10 listopada 2024 r. zacznie obowiązywać ustawa z dnia 12 lipca 2024 r. Prawo komunikacji elektronicznej (Dz.U.2024.1221), która wprowadza szereg rozwiązań korzystnych dla abonentów. PKE to nowe przepisy regulujące rynek telekomunikacyjny, wdrażające unijne regulacje w Polsce. Nowe przepisy wpływają na umowy z klientami, proces ich modyfikacji oraz sposób informowania o zmianach.

Nowe przepisy przewidują również zmiany w zasadach świadczenia przez nas usług i musimy dostosować do nich łączące nas umowy.


Co to oznacza dla Ciebie?

  • Nie musisz nic podpisywać ani akceptować, żeby dalej korzystać z naszych usług.
  • Ta informacja nie oznacza zmiany opłat.

 

Poniżej znajdziesz szczegółowy opis zmian i Twoich uprawnień dla usług, z których korzystasz.

I . ZMIANY DOSTOSOWUJĄCE UMOWY DO NOWYCH PRZEPISÓW

Dostosowujemy umowy do nowych przepisów. Jeśli nie akceptujesz tych zmian, możesz wypowiedzieć umowę najpóźniej 10 listopada 2024 r. Umowa
ulegnie rozwiązaniu w dniu poprzedzającym wejście w życie zmiany. Rozwiązanie umowy przed upływem Okresu Zobowiązania lub przed wykonaniem wynikających z niej zobowiązań spowoduje, że możemy dochodzić zapłaty odszkodowania lub zwrotu proporcjonalnej części ulgi udzielonej przy zawarciu umowy.
1.Zmiany dotyczące wszystkich usług.
Ustawa zmienia katalog przypadków, w których możemy zmienić umowę, a jeśli Ty wypowiesz ją z tego powodu w czasie określonym (Okresie Zobowiązania) lub przed wykonaniem wynikających z niej zobowiązań, musisz zapłacić nam odszkodowanie lub zwrócić proporcjonalną część ulgi udzielonej przy zawarciu umowy.
Będziemy mogli zmienić umowę, gdy:
• konieczność wprowadzenia zmian wynika bezpośrednio ze zmiany przepisów prawa, w szczególności ze zmiany stawek podatku od towarów i usług;
• konieczność wprowadzenia zmian wynika z decyzji Prezesa UKE;
• wprowadzimy zmiany wyłącznie na Twoją korzyść np. obniżamy ceny usług lub oddajemy nową usługę;
• wprowadzimy zmiany o charakterze administracyjnym, które nie są dla Ciebie niekorzystne.
Zmienimy też sposób informowania o takich zmianach. Poinformujemy Cię o nich na naszej stronie internetowej, co najmniej z miesięcznym wyprzedzeniem.

Możemy skrócić ten okres, jeśli:
• czas między publikacją aktu prawnego, który wymusza zmiany, a jego wejściem w życie, jest krótszy niż miesiąc;
• wynika to z decyzji Prezesa UKE.
Niezwłocznie po publikacji doręczymy Ci opublikowane informacje na trwałym nośniku np. Mailem, SMS-em lub przez UserPanel (Panel abonenta).
2. Zmiany dotyczące umów przed upływem czasu określonego (Okresu Zobowiązania) dotyczące wszystkich usług.
Przed upływem czasu określonego umowy (Okresu Zobowiązania), będziemy mogli zmienić Twoją umowę wyłącznie, jeżeli będzie to konieczne z powodu wystąpienia obiektywnych okoliczności, na które nie mamy wpływu i których nie mogliśmy przewidzieć. Szersze postanowienia
dotyczące możliwości wprowadzania zmian do umowy w ww. okresie zostają zastąpione przez zasady określone w poprzednim zdaniu. Jeśli zmienimy umowę w tym zakresie, będziesz mógł ją wypowiedzieć z powodu niezaakceptowania tych zmian do momentu ich wejścia w życie.
Nie będziemy wtedy dochodzić odszkodowania za wcześniejsze rozwiązanie umowy ani zwrotu udzielonej ulgi.

O treści proponowanych zmian poinformujemy na naszej stronie internetowej i doręczymy Ci je e-mailem i przez UserPanel , zgodnie z obowiązującymi przepisami, co najmniej
miesiąc przed ich wprowadzeniem.
3. Zmiany dotyczące wszystkich usług z wyjątkiem usługi telewizyjnej.
Jeśli Twoja umowa zawierała postanowienia zakazujące udostępniania naszych usług bez zgody, zakaz ten nie będzie dotyczył nieodpłatnego umożliwienia innym użytkownikom końcowym dostępu do sieci za pośrednictwem lokalnej sieci radiowej.
4. Zmiany dotyczące usług opłacanych na podstawie rachunków.
Jeśli opóźniasz się z zapłatą rachunku telekomunikacyjnego przez okres dłuższy niż 14 dni mamy prawo ograniczyć, następnie zawiesić świadczenie usług, a w konsekwencji wypowiedzieć umowę. Każdorazowo, przed podjęciem powyższych czynności, wezwiemy Cię do zapłaty oraz powiadomimy o planowanym ograniczeniu, zawieszeniu lub zamiarze wypowiedzenia umowy z zachowaniem terminów ustawowych.

II. JEDNOSTRONNA ZMIANA UMOWY – UZUPEŁNIENIE O KLAUZULE MODYFIKACYJNE

Wprowadzamy nowe postanowienia dotyczące możliwości jednostronnych zmian umów. Zmiana dotyczy umów w ofercie na Internet stacjonarnego oraz usługi telewizyjne , które:

  • zostały zawarte na czas nieokreślony;
  • 10 listopada 2024r. będą już przekształcone w umowy na czas nieokreślony;
  • zostały zawarte na czas niekreślony najpóźniej 9 listopada 2024 r.

Jeśli nie akceptujesz tych zmian, możesz wypowiedzieć taką umowę
najpóźniej 10 listopada 2024 r.


Od 10 listopada 2024 r. wprowadzamy do ww. umów następujące postanowienia:


1. Możemy zmienić warunki umowy (Regulaminu świadczenia usług telekomunikacyjnych i Cennika wybranej przez Ciebie usługi):

1) jeśli decyzja Prezesa UOKiK, Prezesa UODO, innego organu administracji państwowej, prawomocne orzeczenie sądu lub wydane przez uprawniony organ zalecenia lub interpretacje zobowiązują nas do dokonania zmiany – możemy zmienić umowę w granicach określonych tymi decyzjami lub zaleceniami;

2) w przypadku:
a) zaprzestania nadawania gwarantowanego programu telewizyjnego, świadczenia usługi lub dostarczania danej funkcjonalności usługi przez jej dostawcę lub utratę przez nas licencji lub innych uprawnień niezbędnych do świadczenia danej usługi lub dostarczania funkcjonalności z przyczyn od nas niezależnych,
b) wypowiedzenia nam umowy (lub odmowy przedłużenia takiej umowy) przez dostawcę lub z winy dostawcy towarów lub usług, które są przedmiotem umowy lub są niezbędne dla świadczenia przez nas niektórych usług lub funkcjonalności usług, z przyczyn od nas
niezależnych,
c) wprowadzenia przez takiego dostawcę niezależnych od nas zmian technicznych i technologicznych w usługach lub ich funkcjonalnościach,
– możemy zmienić te warunki świadczenia usług, które nie będą mogły mieć nadal zastosowania, wyłącznie w zakresie wynikającym ze zmian wprowadzanych przez dostawcę lub w najmniejszym możliwym zakresie. Jeżeli zmiana będzie się wiązała z zaprzestaniem świadczenia płatnej usługi, za którą Cennik przewiduje odrębną opłatę, nie będziemy jej pobierać;

3) w przypadku zmiany cen zgodnie z publikowanym przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego komunikatem o średniorocznym wskaźniku cen towarów i usług konsumpcyjnych o co najmniej 3% w stosunku do poprzedniego roku (wzrost lub spadek cen o 3%) – możemy zmienić ceny usług wskazanych w Cenniku maksymalnie o wysokość tego wskaźnika.
Zmiana nastąpi według następujących zasad:

a) podwyżka lub obniżka cen będzie obliczana zgodnie z wzorem:
„dotychczasowa cena brutto” x „mnożnik zmiany”,
b) „mnożnik zmiany” to wyrażona w procentach wartość równa publikowanemu przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego średniorocznemu wskaźnikowi cen towarów i usług konsumpcyjnych, (np. opublikowany wskaźnik 105 – mnożnik zmiany 105%),
c) „dotychczasowa cena brutto” oznacza pełną wysokość ceny brutto za daną usługę,
d) zmiana oparta o wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych nie może nastąpić częściej niż jeden raz na 12 miesięcy,
e) możemy zmienić ceny na podstawie danego wskaźnika po jego opublikowaniu przez GUS, nie później niż do końca roku kalendarzowego, w którym wskaźnik został opublikowany,
f) obligatoryjnie obniżymy ceny na danej usłudze, jeśli będzie to wynikało z wartości wskaźnika opublikowanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, a wcześniej dokonaliśmy na tej usłudze choć jednej opartej o ten wskaźnik podwyżki danej ceny w danej taryfie;

4) w przypadku zwiększenia kosztów dostarczania produktów lub świadczenia usług na podstawie umowy (np. kosztów udostępniania sieci telekomunikacyjnych lub infrastruktury telekomunikacyjnej odpowiednio do rodzaju usług, z których korzystasz) – możemy zmienić wysokość cen usług wskazanych w Cenniku.
Zmiana nastąpi według następujących zasad:
a) podwyższenie ceny będzie dotyczyło wyłącznie ceny za produkt lub usługę, których dotyczy podwyżka kosztów, o której mowa w niniejszym ustępie,
b) podwyżka będzie proporcjonalna do podwyższenia kosztów świadczenia lub dostarczania produktu lub usługi, których dotyczy podwyżka,
c) podwyżka oparta o wzrost kosztów może nastąpić nie częściej niż dwa razy w ciągu okresu 12 miesięcy,
5) jeśli zmiana przepisów prawa, decyzja Prezesa UKE, Prezesa UOKiK, Prezesa UODO, innego organu administracji państwowej, prawomocne orzeczenie sądu lub wydane przez uprawniony organ zalecenia lub interpretacje uprawniają nas do dokonania zmiany –
możemy zmienić umowę w granicach określonych tymi przepisami, decyzjami, zaleceniami lub interpretacjami,

6) gdy technologia wykorzystywana w procesie świadczenia usług lub parametry tych usług będą istotnie odbiegać od technologii powszechnie stosowanych w świadczeniu usług telekomunikacyjnych lub parametrów usług powszechnie świadczonych przez
przedsiębiorstwa telekomunikacyjne – możemy zmienić parametry świadczenia danej usługi, technologii jej świadczenia lub zaprzestać świadczenia danej usługi. Wprowadzenie zmiany nie będzie generować dodatkowych opłat po Twojej stronie. W razie zaprzestania świadczenia płatnej usługi, za którą Cennik przewiduje odrębną opłatę, nie będziemy jej pobierać.

Możliwość zaprzestania świadczenia usługi nie wpłynie na dostępność podstawowych usług określonych w Cenniku,
7) gdy z uwagi na nasze relacje z dostawcami (w szczególności w razie rozwiązania lub nieprzedłużenia umowy z dostawcą lub zmiany warunków finansowych po stronie dostawcy) podejmiemy decyzję o zaprzestaniu oferowania lub świadczenia usługi, produktu, funkcjonalności usługi lub aplikacji na dotychczasowych warunkach. Zmiana może polegać na zmianie warunków świadczenia usługi, produktu lub aplikacji lub na zaprzestaniu ich świadczenia, przy czym nie wpłynie to na dostępność podstawowych usług określonych w Cenniku. W razie zaprzestania świadczenia płatnej usługi, produktu lub aplikacji, za którą Cennik przewiduje odrębną opłatę, nie będziemy jej pobierać,

8) jeśli zmiana jest konieczna z powodu obiektywnych okoliczności, na które nie mieliśmy wpływu i których nie mogliśmy przewidzieć.

2. Możemy podwyższyć daną cenę w danym roku obowiązywania umowy zarówno w oparciu o przesłankę z ust. 1 pkt 3), jak również z ust.1 pkt 4) powyżej. W takim przypadku uwzględnimy udział inflacji w zwiększeniu kosztów dostarczania produktów lub świadczenia usług.
Oznacza to, że jeśli dokonamy podwyżki ceny na jednej z tych podstaw, zostanie ona uwzględniona przy obliczaniu ewentualnej podwyżki na drugiej podstawie, co doprowadzi do odpowiedniego jej pomniejszenia.


3. Jeśli wprowadzimy zmiany określone w ust.1, będziesz mógł wypowiedzieć umowę z powodu niezaakceptowania tych zmian do momentu ich wejścia w życie. O treści zmian opisanych w ust. 1 poinformujemy Cię na naszej stronie internetowej, z wyprzedzeniem miesiąca. Jeśli mamy Twój adres korespondencyjny lub adres mailowy, wyślemy Ci treść zmian na piśmie lub mailem, zgodnie z obowiązującymi przepisami, co najmniej miesiąc przed ich wprowadzeniem.